Nya idéer och innovationer har i både det stora och i det lilla haft ett stort inflytande på handeln och sättet vi gör affärer på. Allt från idépolitiska strömningar som liberalism och merkantilism till praktiska företeelser som självbetjäning och förpackningar har bidragit till handelns utveckling. Här kan du läsa mer om hur nytänkande har bidragit till att forma handeln av idag.
Marknadsetablering genom butik, agenter och avbetalningsköp
När Isaac M. Singers patentskyddade symaskin lanserades 1851 var det den första funktionella i sitt slag. Den blev revolutionerande på många sätt och självaste Mahatma Gandhi, lär ha [...]
EPA och kritiken mot den nya varuhandeln
En annorlunda organisation Detaljhandelns genombrott sammanhängde med en omvälvande omorganisering av handeln i landet. Enhetsprisaffärerna, EPA-affärerna, gick i bräschen för utvecklingen. EPA-affärerna var organiserade på ett nytt sätt. [...]
Norrbrobasaren – Sveriges första lyxshopping
År 1839 invigdes den s.k. basarlängan på Norrbro, mellan Gustav Adolfs Torg och Slottet i Stockholm. Det fanns sedan gammalt en tradition att ha små försäljningsbodar utmed kajer [...]
Konsumentförpackningar
Konsumentförpackningar är något ganska nytt. Ännu för 100 år sedan var det självklart att handlaren eller biträdet plockade ner rätt antal knappar i den lilla påsen eller skar [...]
Merkantilism och protektionism
Debatten om internationell handel har under hundratals år varit intensiv – och den pågår alltjämt. Den ekonomiska lära som dominerade Europa 1550-1750 kallas merkantilism. Den gick ut på att [...]
Den ekonomiska liberalismen
Under 1700-talet uppstod en reaktion mot tidens dominerande merkantilism. Genombrottet kom 1776 med skotten Adam Smiths Nationernas välstånd (”Wealth of Nations”). Det är den första betydande skriften både för [...]
Självbetjäningen
Det kan tyckas som en småsak om kunden själv plockar varan eller om ett butiksbiträde tar fram den. Ändå är självbetjäningens införande antagligen det viktigaste som hänt handeln [...]