ICA:s historia går tillbaka till 1917 då Hakon Swenson i Västerås grundade en inköpscentral, dvs. en grossiströrelse som enskilda livsmedelshandlare kunde köpa in sig och bli delägare i.
De enskilda handlarna blev på så sätt starkare och kunde pressa priserna genom gemensamma inköp, men fortsatte samtidigt att konkurrera med varandra om kunderna. Denna ”omöjliga idé” ligger till grunden för dagens ICA, som idag är Sveriges största livsmedelskedja.
Corona och Sol-Ica, några tidiga varumärken
Många av dagens konsumenter är nog bekanta med deras egna märkesvaror, däribland ICA Basic och ICA Selection. Söker man i historien finner man emellertid ett flertal exempel på framgångsrika [...]
ICA år för år
1917: AB Hakon Swenson (Hakonbolaget) grundas i Västerås. 250 handlare har tecknat aktier. 1922: Svenska Varor grundas i Stockholm av Jard Emil Frykberg, Rudolf Liwendahl och några köpmän, [...]
ICAs logotyphistoria
ICA bestod ursprungligen av fyra inköpscentraler. (Mer om detta kan Du läsa under rubriken ICA år för år.) De två äldsta inköpscentralerna SV och Hakonsbolaget införde tidigt logotyper. SV [...]
ICAnder – en folkkär profil
ICAnder var en folkkär reklamfigur under 70- och 80-talen. Den tillkom 1971 i samband med en reklamkampanj. Kampanjen behövde en symbol, och plötsligt var det bråttom. På ett [...]
Hakon Swenson
Hakon Swenson föddes år 1883 och växte upp i Irsta, där hans far var kyrkoherde. Fadern hade en stor vänkrets och prästgården var alltid fylld av liv och rörelse [...]
Emil Clemedtson
Emil Clemedtson inledde sin karriär som officer. När han år 1918 var 30 år fyllda tog han avsked från det militära för att bli direktör på en fabrik i [...]
Från SICA till ICA
Äntligen var våren på väg i Västerås när Hakon Swenson tog emot sex middags- och sammanträdesgäster i sin Villa Maria fredagen den 8 april 1938. Tre av dem [...]
Ur min ICA-kasse – om ICAs historia 1964–2001
ICAs moderna historia börjar med lanseringen av ICA-märket 1964. Det var en av de största lanseringskampanjer man dittills sett i Sverige, kanske den största. Fram till dess hade [...]
Finns det svenskt kaffe på grisfesten?
Med start vinterhalvåret 1961/62 satsade ICA-förlaget på en nygammal verksamhet: solresor söderut för ICA-kurirens läsare, med researrangören Fritidsresor som samarbetspartner. ICA-förlagets allra första sällskapsresa för läsekretsen anordnades 1953 [...]
Ugglas butik – Mats Svegfors berättar
Till vänster på disken stod glasburken med karamellerna. Dom var jag inte så förtjust i. Men på bänken bakom disken fanns dom riktiga ”gotterna”: kolorna, tablettaskarna, chokladbitarna och [...]
Clara-Victoria – mittemellan herrklubb och kartell
I Göteborg fanns under 1930-talet två hårt konkurrerande import- och grosshandelsfirmor: Ekström & Lefflers samt Clarholm & Bergman. Båda var välrenommerade firmor med rötter i 1800-talet. Den förstnämnda [...]
Dueller, smuggling och nya idéer – om ICAs studieresor
Internationella kontakter och samarbeten har tidigt spelat stor roll för ICAs utveckling. Den f.d. vd:n för ICA: Nils-Erik Wirsäll, som skrivit mycket om företagets historia, menar att man [...]
Stölder och svartabörshandel
Under 2:a världskriget var de flesta varor strängt ransonerade. Mest saknat var nog det älskade kaffet, och surrogat som ICAfé blev aldrig någon succé. Alla medborgare hade dock [...]
ICA-butiken ett arvegods – exemplet Pettersson i Berg
Hos Pettersson i Berg har jag och min familj handlat varje sommar i mer än 50 år. Hasse Pettersson finns på Vretahallen vid Bergs slussar utanför Linköping och [...]
ICAnder – en älskad varumärkesfigur
ICAnder skapades 1971 i Västerås, när en reklamkampanj behövde en symbol. Den grafiske formgivaren Guy Sandvik föreslog att skådespelaren Sune Mangs skulle engageras som frontfigur, men hans chef [...]