Reklam och marknadsföring är en av hörnstenarna i alla handelsrörelser. Ingen skulle ju köpa en vara om de inte visste att den fanns! Varumärkeskommunikation och reklam har utvecklats till en hel vetenskap och rentav en konstform. Här kan du läsa mer om reklam och varumärken inom den svenska handeln.
Släpp fram en helt ny tvättkraft!
När tvättmaskinerna för vanliga hushåll började dyka upp i början av femtitalet krävdes också en ny typ av pulvertvättmedel. Det nya var att man måste minimera löddret för [...]
Egna märkesvaror inom livsmedelshandeln
Egna märkesvaror (EMV) har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren, men fenomenet är långt i från nytt. Varumärken har existerat sedan antiken, och blev vanligt förekommande i och [...]
ICAnder – en älskad varumärkesfigur
ICAnder skapades 1971 i Västerås, när en reklamkampanj behövde en symbol. Den grafiske formgivaren Guy Sandvik föreslog att skådespelaren Sune Mangs skulle engageras som frontfigur, men hans chef [...]
Olika typer av egna varumärken
Detaljisterna har haft och har idag olika typer av egna märkesvaror, EMV. Det som främst särskiljer de olika typerna är kontrollen över produkterna d.v.s. hur mycket ansvar som [...]
Varför har livsmedelsbutiken egna varumärken?
Profilering Frågan är inte lätt att besvara för det finns flera olika anledningar. En är att kedjan vill profilera sina butiker gentemot sina konkurrenter. De multinationella märkena såsom Coca [...]
Kooperationens behov av egna varumärken
Den kooperativa rörelsen framstod under 1800-talet som en splittrad organisation. Genom KFs bildande 1899 var tanken att detta skulle förändras. Tack vare samarbete inom partihandeln – till att [...]
Vad är ett varumärke?
Varumärket är ett igenkänningstecken i en värld full av produkter. Det förenklar bl.a. vår vardag när vi handlar i livsmedelsbutiken. Vi ser snabbt produkten vi söker i ett [...]
Handelns reklam i historisk belysning
Före 1900-talet och den tryckta reklamens genombrott var platsen och det direkta tilltalet de viktigaste delarna i handelns reklam. Marknaderna under medeltiden var periodiskt återkommande och hölls på [...]
Andra sätt att visa inlägg på: 4 kolumner, ingen brödtext
Andra sätt att visa inlägg på: ”Medium”
Släpp fram en helt ny tvättkraft!
När tvättmaskinerna för vanliga hushåll började dyka upp i början av femtitalet krävdes också en ny typ av pulvertvättmedel. Det nya var att man måste minimera löddret för [...]
Egna märkesvaror inom livsmedelshandeln
Egna märkesvaror (EMV) har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren, men fenomenet är långt i från nytt. Varumärken har existerat sedan antiken, och blev vanligt förekommande i och [...]
ICAnder – en älskad varumärkesfigur
ICAnder skapades 1971 i Västerås, när en reklamkampanj behövde en symbol. Den grafiske formgivaren Guy Sandvik föreslog att skådespelaren Sune Mangs skulle engageras som frontfigur, men hans chef [...]
Olika typer av egna varumärken
Detaljisterna har haft och har idag olika typer av egna märkesvaror, EMV. Det som främst särskiljer de olika typerna är kontrollen över produkterna d.v.s. hur mycket ansvar som [...]
Varför har livsmedelsbutiken egna varumärken?
Profilering Frågan är inte lätt att besvara för det finns flera olika anledningar. En är att kedjan vill profilera sina butiker gentemot sina konkurrenter. De multinationella märkena såsom Coca [...]
Kooperationens behov av egna varumärken
Den kooperativa rörelsen framstod under 1800-talet som en splittrad organisation. Genom KFs bildande 1899 var tanken att detta skulle förändras. Tack vare samarbete inom partihandeln – till att [...]
Vad är ett varumärke?
Varumärket är ett igenkänningstecken i en värld full av produkter. Det förenklar bl.a. vår vardag när vi handlar i livsmedelsbutiken. Vi ser snabbt produkten vi söker i ett [...]
Handelns reklam i historisk belysning
Före 1900-talet och den tryckta reklamens genombrott var platsen och det direkta tilltalet de viktigaste delarna i handelns reklam. Marknaderna under medeltiden var periodiskt återkommande och hölls på [...]
Andra sätt att visa inlägg på: ”Recent posts”
Släpp fram en helt ny tvättkraft!
När tvättmaskinerna för vanliga hushåll började dyka upp i början av femtitalet krävdes också en ny typ av [...]
Egna märkesvaror inom livsmedelshandeln
Egna märkesvaror (EMV) har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren, men fenomenet är långt i från nytt. Varumärken [...]
ICAnder – en älskad varumärkesfigur
ICAnder skapades 1971 i Västerås, när en reklamkampanj behövde en symbol. Den grafiske formgivaren Guy Sandvik föreslog att [...]
Olika typer av egna varumärken
Detaljisterna har haft och har idag olika typer av egna märkesvaror, EMV. Det som främst särskiljer de olika [...]
Varför har livsmedelsbutiken egna varumärken?
Profilering Frågan är inte lätt att besvara för det finns flera olika anledningar. En är att kedjan vill profilera [...]
Kooperationens behov av egna varumärken
Den kooperativa rörelsen framstod under 1800-talet som en splittrad organisation. Genom KFs bildande 1899 var tanken att detta [...]
Vad är ett varumärke?
Varumärket är ett igenkänningstecken i en värld full av produkter. Det förenklar bl.a. vår vardag när vi handlar [...]
Handelns reklam i historisk belysning
Före 1900-talet och den tryckta reklamens genombrott var platsen och det direkta tilltalet de viktigaste delarna i handelns [...]