Knut Wulff var frisören som bytte bana och ägnade sitt liv åt smink och skönhetsprodukter. Han grundande varumärket Pierre Robert som under en tid var Nordens största skönhetsföretag.

Man kan säga att historien om Knut Wulffs skönhetsimperium börjar med hans pappa, Gustav Wulff. Gustav kom från Tyskland och flyttade till Malmö 1910. Där hade fått anställning vid en av dåtidens finaste frisörsalonger, Salong Sauer. 1912 gifte han sig med Magda Broman och ett år senare, 1913, föddes deras förste son, Knut. Samma år startade Gustav eget. Det fanns bara ett fåtal frisörsalonger för kvinnor i Malmö vid den här tiden eftersom det inte var så vanligt att kvinnor klippte sig. Det var högsta mode att ha långt, vågigt hår för kvinnor. Det var också en statussymbol att ha långt hår. Håret skulle vara uppsatt och fick inte färgas. Men efter första världskrigets slut 1918 började kvinnor få mer att säga till om och modet började att förändras. Kläderna blev ledigare och frisyrerna kortare. Det började också bli accepterat att färga håret och att sminka sig. Mot slutet av 1920-talet bestämde sig Gustav Wulff för att sälja sin salong. Knut, som hade gått som frisörlärling hos sin pappa, bestämde sig som 17-åring för att ta över pappans företag. Den ökade efterfrågan på damfrisörer gjorde att Knut reste till Hamburg i tre månader för att praktisera på en frisörsalong för kvinnor. Här förfinade han sina kunskaper och när han kom hem till Malmö bestämde han sig för att bara erbjuda damklippningar på salongen. De nya modefrisyrerna för kvinnor krävde noggrant stajlade, klippta och lockade hår.

Knut hade också ett stort intresse för skönhetsprodukter. När han var tonåring hade han hjälpt till i sin pappas salong med att blanda och hälla upp parfymer och hårvatten på flaska. På Knuts salong erbjöd man inte bara klippningar. Här kunde man också få skönhetsbehandlingar som manikyr, pedikyr och ansiktsbehandlingar. Kunderna strömmade till och efter två år hade salongen 14 anställda. Knut fortsatte att vidareutbilda sig inom frisöryrket. Han reste ofta utomlands för att skaffa sig inspiration. Han reste bland annat till Paris för att besöka L’Oréals skönhetsskola. Det var också i Paris som Knut köpte sina första recept på smink. Knut ska ha träffat en man som kallades Monsieur Robert som tillverkade smink. I boken ”Skönhetens entreprenör” berättar Knut om att han köpte recept och tillverkningsrätt för en serie skönhetsmedel av Monsieur Robert. Produkterna blev basen i den skönhetsserie han sedan lanserade under namnet Monsieur Robert på sin salong. Det var en komplett makeup-serie som innehöll bland annat foundation, ögonskuggor, mascara, eyeliner, puder, nagellack och läppstift. Han kallade smink-serien Mille Colori (tusen färger) och den blev en succé hos kunderna på salongen. De första produkterna tillverkade Knut hemma i sin villa i mitten av 1940-talet. Han hade inrett ett litet laboratorium i källaren. Redan från början hade man bestämt sig för att inte testa produkterna på djur. Det var också i källaren som Knut tog fram en av Sveriges mest köpta och älskade skönhetsprodukter genom tiderna – hudkrämen Laite de Beauté, eller som vi är mer vana att kalla den; LdB. Krämen ska han, enligt sägnen, ha blandat ihop i en vanlig köksmaskin. Ganska snart växte man ur den lilla källaren och tillverkningen flyttade till nya, större lokaler. Skönhetsprodukterna såldes inte bara på Knuts salong. Han hade anställt några säljare som reste runt i Sverige och sålde produkterna till andra salonger och butiker. Mille Colori blev ett mycket populärt sminkmärke.

1959 startade Knut Wulff skönhetsskolan Pierre Robert. Utbildningen var på ett år och här fick man lära sig bland annat kemi, franska och försäljningsteknik. Under 1960-talet bytte även varumärket Monsieur Robert namn till Pierre Robert. Men namnet är inte taget från en fransk tillverkare som man lätt kan tro, utan helt enkelt en kombination av Knut Wulffs söners förnamn – Pierre och Robert. Under 60-talet startade man en distanskurs för anställda i skönhetsbutiker. Några år senare startade man också en distanskurs som riktade sig till konsumenter. Där kunde man lära sig om hudvård och hur man sminkade sig. På Knuts frisörsalonger, som nu fanns i Malmö, Göteborg, Stockholm och i Köpenhamn, jobbade cirka 80 personer. Men på 1970-talet såldes den sista salongen. Knut hade bestämt sig för att bara sälja skönhetsprodukter. Under kommande årtionden var han med att ta fram flera framgångsrika skönhetsserier. Hud- och hårvårdsserier som Naturelle, PR for men, Maxelle och Jane Hellen var alla varumärken som han var med och grundade.

Knut Wulff brann för sitt yrke och var väldigt engagerad i sina företag. Han testade gärna produkterna på sig själv och var mycket noggrann med kvaliteten. Hans son Robert berättade i en intervju att pappa kunde komma hem med målade fingernaglar och halva ansiktet sminkat. Knut hade stenkoll på de senaste modetrenderna. Under 1970-talet stod hans olika företag för hälften av alla hudvårdsprodukter i Sverige, och en tredjedel av allt smink. Pierre Robert AB hade ca 350 anställda vid den här tiden. Storföretaget Unilever hade i flera år jobbat för att få köpa upp Pierre Robert AB men det skulle dröja till 1975 innan Knut Wulff bestämde sig för att sälja sitt livsverk. Han stannade kvar som VD i tre år innan han gick i pension 65 år gammal. Det visade sig dock vara allt för tidigt, för Knut kunde inte släppa idéerna på nya skönhetsprodukter. 1980 startade han som delägare upp ett nytt sminkföretag som döptes till Fleur de Santé (blomma av hälsa). Produkterna innehöll örter och såldes på postorder. Men när Knut fyllde 70 år började han trappa ned och blev i stället produktledare i några år. Unilever, som köpt upp Pierre AB och dess gamla varumärken, lade ned produktionen i Sverige i mitten av 1990-talet. 2006 återlanserades Pierre Robert, men som ett underklädesmärke. Det ägs i dag av Pierre Robert Group med bas i Norge. 2002 avled Knut Wulff, 89 år gammal, och han är än idag Sveriges största skönhetsföretagare genom tiderna.

Författare: Renée Nilsson

Knut Wulff vid sitt skrivbord, u å.

Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Knut Wulff var med och tog fram hårvårdsmärket Naturelle.

Foto: Unilevers arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria

Skönhetssalongen i Arkaden, Malmö, 1961. Upp till 50 kunder kunde behandlas samtidigt, efter en ombyggnation till en modern öppen planlösning.

Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.