Ekonomisk historia är idag en betydande akademisk disciplin som sysselsätter hundratals människor på flera av landets universitet och högskolor. Här kan du läsa om bland annat utrikes- och inrikes handel, detaljisternas genombrott och den svenska ekonomins långsiktiga utveckling.
Handeln, innerstaden och nyliberalismen, 1970-1990
1970- till 1990-talet var en tid då marknadstänkandet slog igenom på en ny nivå i Sverige. I innerstaden vistades folk i nybyggda gallerior och inglasade miljöer där ideal [...]
1700-talets stockholmare roade sig med shopping
Shoppande stockholmare redan på 1700-talet? Fanns dom? Vem hade råd att shoppa? Vad fanns att köpa? I allmänhet ser vi tjusiga porträtt på 1700-talets adel och kungligheter med [...]
Konsumtionen, detaljhandeln och utrikeshandeln
Konsumtionssektorn är en viktig del av den svenska ekonomin. Under 1990-talet svarade sektorn för omkring 50 procent av Sveriges BNP. Konsumtionens tillväxt hänger samman med den samhällsekonomiska utvecklingen. [...]
Detaljhandeln och ekonomins organisering
Detaljhandelns förutsättningar Detaljhandeln har varit både ett resultat av och en drivande faktor för den ekonomiska utvecklingen i största allmänhet. Stärkt köpkraft, befolkningstillväxt, växande produktionsstorlekar och utrikeshandel, effektivare [...]
Detaljhandelsgenombrottet på 1930-talet
De grundläggande förutsättningarna Detaljhandel är det sista ledet i en organiserad distributionskedja som börjar med producenter och slutar vid konsumenter. Detaljhandeln har gamla anor, bl.a. från den traditionella [...]
Handelssektorns utveckling i stora linjer
Efter andra världskriget utvecklades Sverige till ett modernt, högindustrialiserat land med stark köpkraft. I diagrammet nedan finns några indikatorer som visar på denna utveckling. Mätt i landets BNP [...]
Nydanare och utmanare inom svensk handel
Inom ekonomisk historia uppmärksammas sällan profiler från handeln. Särskilt gäller det för perioden mellan 1700-talets stora handelshus, som Tottie & Arfwedson, och det sena 1900-talets Ingvar Kamprad och [...]
Leveransbojkott – ett uselt konkurrensmedel
Före 1960-talet har vid flera tillfällen nya handelsföretag bekämpats med leveransbojkott. Det lustiga är att metoden aldrig lyckats. Leveransbojkott drabbade ofta nystartade företag som utmanade den etablerade branschen [...]
Koncentrationstendenser i detaljhandeln under de senaste 30 åren
Att beskriva koncentrationen inom detaljhandeln från 1970-talet är komplicerat. Nedlagda livsmedelsbutiker och ett mer likriktat utbud är inte hela sanningen. Hur har egentligen koncentrationen inom detaljhandeln sett ut? [...]