Mjölnarsonen Per Olof Ahl hade varit en framgångsrik reseförsäljare för olika produkter då han 34 år gammal började sälja kappor till vrakpris i en källarlokal på Omvägen i Göteborg 1953. Detta blev starten för företaget Kapp-Ahl.
Per Olof Ahls idé var att sälja kapporna till lägre priser men med högre omsättning. Konkurrenterna gillade inte hans idéer så i början fick han agera i smyg för att kunna få sina leveranser. Men kunderna var desto mer uppskattande, så ibland tog Ahl sin buss med kappor och åkte på försäljningsturné runt om i landet.
Per Olof Ahl var inte bara en bra affärsman – han var ett PR-geni, som med stor skicklighet gjorde propaganda för sin idé och sin kritik av konkurrenterna, bl.a. i boken Kappor till varje pris som kom ut i många upplagor under 50- och 60-talen.
1985 öppnade Kapp-Ahl sin första utlandsbutik i Basel, Schweiz och året efter lämnade Per Olof Ahl VD-posten. I dag är Kapp-Ahl en av Nordens största modekedjor.
Författare: Anders Johnson
Exteriör av fastigheten.
I bottenvåningen Kapp-Ahl.
Motiv ID: | HUF000032 |
---|---|
Arkiv: | Hufvudstaden AB |
Tid: | 1967-1973 |
Plats: | Stockholm, Norrmalmstorg / Biblioteksgatan |