Detaljerade diskussioner om fraktkostnader och handelsblockader kan verka som motsatsen till bred underhållning, men faktum är att populärkulturen är full av skildringar av handel.
I filmserien Star Wars har Trade Federation en återkommande roll, ett företag som inte bara är globalt utan interstellärt: bolaget bedriver handel mellan planeter. Vid en första anblick kan Star Wars se ut att handla om dueller med lasersvärd, men intrigen bygger på handel och dess konsekvenser. Trade Federation blir ett så mäktigt företag att de lyckas få in representanter i den galaktiska senaten. Organisationen pressar planeter att tvinga fram exklusiva handelsavtal och använder blockader som utpressning.
Det är samma sak med Dune – grundstoryn kretsar kring handel. ”Dune Part Two” har varit 2024 års hittills största biofilm i världen. Star Wars debuterade på 1970-talet och framstår som en föregångare till Dune, men kronologin är omvänd: Star Wars-skaparen George Lucas lånade väldigt mycket från Frank Herberts romanförlaga från 1965. Vad som känns igen i båda sagorna är allt från ökenplaneter och sandvarelser till konflikter som uppstår genom att motparter vill kontrollera handel av en viss vara. Substansen spice, som dyker upp i både Dune och Star Wars, är minst lika värdefull som olja var i den verkliga världen när sagorna skapades.
Pengar och pop
Även i popmusiken dyker handel upp i texterna. I Beatles-låten ”She’s leaving home” finns textraden: ”meeting a man from the motor trade”. Vardagen var alltid närvarande i Beatles låtar. När man jobbar som mest kan det kännas som man jobbar ”Eight days a week”. I modern tid är det rappare som oftast återkommer till transaktioner, distribution och bokslut. Äldre tiders rockband sjöng sällan eller aldrig om hur skickliga de var på att göra affärer men rappare gör det hela tiden. Många rappare presenterar nästan en slags årsredovisning i realtid. Som Jay-Z uttryckt det genom en mycket omsorgsfull placering av ett kommatecken: ”I’m not a business man. I’m a business, man”.
En av de första låtarna att klargöra hur viktigt pengar och handel är för mänsklighetens utveckling var låten ”Money, money” i filmmusikalen ”Cabaret” från 1972. ”Money makes the world go around, the world go around”, upprepar Liza Minnelli på ett sätt som nästan känns som en föregångare till hiphop. Abba var inspirerade av den låten när de senare gjorde ”Money, money, money”. Likaså Pink Floyd med sin låt ”Money”. Pet Shop Boys uttryckte sig som ett internt företagsmemo i låten ”Opportunities”: ”Let’s make lots of money”. Även Madonna sade rakt ut vad det handlar om: ”You know that we are living in a material world, and I am a material girl”.
Countryikonen Kenny Rogers sjunger i ”The Gambler” egentligen om hasardspel, men texten är så mångbottnad att låten även fått kultstatus bland folk i affärsvärlden. Det bästa sättet att vinna i längden kan ibland vara att resa sig från förhandlingsbordet: ”Every gambler knows that the secret to surviving is knowing what to throw away”. I Taylor Swifts låtar finns textrader som blivit memes i affärsvärlden, från ”The road not taken looks real good right now” till ”I tried to pick my battles ‘til the battle picked me”.
Från Dallas till Succession
Några av de mest älskade tv-serierna genom historien har handlat om företag, ägande och handel. På 1970-talet kom den brittiska serien ”Arvingarna” (The Brothers), om ett åkeriföretag, och ”Dallas”, om olja. Några av de senaste åren bästa serier, från ”Succession” till ”Yellowstone”, har också haft strategiskt affärstänkande som en del av handlingen. Författaren och journalisten Tom Wolfe (1930–2018) var en mästare på att skriva om affärer och handel.
”Fåfängans fyrverkeri” var ett mästerverk om Wall Street-världen. En mindre lyckad filmversion gjordes med Tom Hanks i huvudrollen. Uppföljarromanen ”En riktig man” har under 2024 blivit en Netflix-serie. Koreansk-amerikanska författarinnan Min Jin Lees roman ”Pachinko”, som också blivit tv-serie, följer generationer som tagit sig fram genom världen genom att hitta olika sätt att försörja sig och bedriva handel.
Handel i spelvärlden
Inom spelvärlden finns det situationer där spelaren måste tänka som en handelsman eller handelskvinna för att överleva. På 1990-talet kom spelutvecklaren Sid Meiers serie ”Civilization”. Målet med det första spelet var att utveckla en civilisation från bronsåldern och därmed direkt börja bedriva handel. Det tyska spelet ”Anno 1800” återspeglar den industriella revolutionen, en era som byggde på storskalig produktion och handel.
Genom olika slags handel utvecklar man både sig själv och världen. Handel gör att människor får kontakt och bygger relationer. Idealet, i både affärer och kärlek, är att hitta en win/win-relation: att båda tjänar på det lika mycket.
Det är därför inte konstigt att det är så tacksamt att sjunga och skriva om det.
Författare: Jan Gradvall
I strategispelet Sid Meier’s Civilization (1991) spelar handel en stor roll.
Civilization släpptes till PC i början av 1990-talet och har fått många uppföljare och efterapare. Spelet anses stilbildande inom strategispel, i synnerhet för underkategorin 4X där imperiebyggande är en central drivkraft. Handel är en av nyckelfunktionerna för att lyckas.