Erling Persson
En av senare decenniers mest uppmärksammade innovationer i julfirandet har varit H&M:s underklädsreklam. Och det var med julstämningsskapande effekter som det hela började. Erling Persson var son till en charkuterihandlare och bestämde sig tidigt för att bli sin egen affärsman. Han sålde det mesta han kom över. Den första stora framgången var pappersjulstjärnan Tindra Kristall som lanserades 1941.
Vid 26 års ålder 1943 grundade Erling Persson Pennspecialisten (senare Ur & Penn). Fyra år senare öppnade han damklädesbutiken Hennes i hemstaden Västerås. Det var efter ett besök i USA 1947 som Persson hade sett en helt ny typ av klädesaffär med hög omsättning och låga priser. 1968 köpte han jakt- och vapenaffären Mauritz Widforss i Stockholm för att komma över affärslokalen. Med köpet följde ett lager herrkläder och Perssons företag började nu även sälja herrkläder varför det 1968 bytte namn till Hennes & Mauritz.
Inför börsintroduktionen 1974 uttryckte börschefen stor skepsis eftersom ett handelsföretag som H&M inte representerade något beständigt värde. 1982 tog sonen Stefan Persson över och företaget har under senare decennier varit ett av Sveriges internationellt mest framgångsrika handelsföretag.