Erling Persson var son till en charkuterihandlare och bestämde sig tidigt för att bli sin egen affärsman. Han sålde det mesta han kom över. Den första stora framgången var pappersjulstjärnan Tindra Kristall som lanserades 1941.

Vid 26 års ålder 1943 grundade Erling Persson Pennspecialisten (senare Ur & Penn). Fyra år senare öppnade han damklädesbutiken Hennes i hemstaden Västerås. Det var efter ett besök i USA 1947 som Persson hade sett en helt ny typ av klädesaffär med hög omsättning och låga priser. 1968 köpte han jakt- och vapenaffären Mauritz Widforss i Stockholm för att komma över affärslokalen. Med köpet följde ett lager herrkläder och Perssons företag började nu även sälja herrkläder varför det 1968 bytte namn till Hennes & Mauritz.

Inför börsintroduktionen 1974 uttryckte börschefen stor skepsis eftersom ett handelsföretag som H&M inte representerade något beständigt värde. 1982 tog sonen Stefan Persson över och företaget har sedan dess vuxit till att bli ett av Sveriges internationellt mest framgångsrika handelsföretag.

Författare: Anders Johnson

Erling Persson, grundare av klädkedjan Hennes, som senare blev H&M.

Erling Persson, grundare av klädkedjan Hennes, som senare blev H&M.

Den 27-årige Erling Persson, strax efter grundandet av Ur & Penn.

Motiv ID: HM000005
Arkiv: H & M Hennes o Mauritz AB
Tid: 1944
Plats:

Arkitekt Jan Thurfjell framför nytt shoppingcenter som han har ritat.

Arkitekt Jan Thurfjell framför nytt shoppingcenter som han har ritat.

H&M-butiker växte upp som svampar ur jorden.

Motiv ID: SH000060
Fotograf Hans Köster
Arkiv: Sveriges Köpmannaförbund (SKFB)
Tid: 1975-1979
Plats: Luleå