Lätt utbränd, tillbaka i Sverige. Ulrika Holm hade varit intresserad av hälsosam mat som ung. Nu är hon i 30-årsåldern och känner att hon behöver den för att återfå hälsan. ”Jag hade jobbat och partajat för mycket i London i tio år.”

Ulrika Holm har arbetat utomlands i flera länder och senast som konsult med stressigt liv. Nu vill hon göra något annat. Hon saknar nyttig snabbmat och vill sälja den så att den också är skonsam för miljön. Den ska vara ekologisk, närodlad, utan tillsatser och inte innehålla onödigt socker. Företaget ska ta ansvar för samhället och miljön.

Det är 2006 och för många är det viktigare vad vi inte äter än vad vi får i oss. Ulrika tycker att det är bättre att samla på näringsämnen än att räkna kalorier. Men hon inte bara tycker. Hon tänker göra något åt det. Och hon har en affärsidé. Den traditionella hälsokosten har inte hängt med. Butikerna är inte särskilt spännande och lockar knappt den gamla kundkretsen som blir allt äldre.

”Jag var inspirerad av trender som jag hade uppfattat var på gång under mina år utomlands”, berättar hon idag. Det företagskoncept som hon sedan bygger upp finns inte i sin helhet någon annanstans. Så vitt hon vet. Men delarna finns i många olika koncept.

En ny folkrörelse

Ulrika Holm tror, när hon startar, att det finns en marknad som inte syns men som kan hitta till en kedja med modernare, snyggare, roligare och godare hälsokost. Men den lockas inte av ordet hälsokost.

Hennes kunder finns i storstaden bland en ny hälsointresserad generation. Hon öppnar sin första butik på Sibyllegatan i Stockholm och döper företaget till Blueberry med tillägget Lifestyle. För det handlar om en livsstil, och hon når snabbt den växande folkrörelse som vill ta vara på ett hälsosammare liv. Där möter hon miljömedvetna konsumenter, allergiker, trendsättare, hälsogurus, träningsfreaks och matälskare.

”Det är folk som jobbar i city som köper frukost och lunch. Nuförtiden lika mycket kvinnor som män. Mycket kostymer och träningsfolk men även shoppingfolk på helgerna.” Och de är många.

”Health starts with attitude”

Ulrika Holm vill förändra utan pekpinnar, det är hon noga med. Verksamheten bygger på inspiration, kunskap och energi. I butikerna säljs ekologiska och rättvisemärkta varor, trendiga hälsoprodukter, böcker och mat.

Hon skrev nyligen själv en bok Food for thought med 150 recept och väljer själv ekologiskt, rättvisemärkt, miljövänligt, lokalproducerat och socker- och tillsatsfritt. Personalen delar hennes värderingar. Hon förklarar att Blueberry anställer personligheter efter principen ”hire for attitude and train for skills”.

”Hos oss jobbar en salig blandning av människor med olika viljor, kompetenser och åsikter. Men vi har alla gemensamma värderingar runt mat, människa och miljö.” Alla får sedan en utbildning till Blueberry-ambassadörer som förmedlar att ”Health starts with attitude”.

Blueberry vänder sig till en generation som har nära till engelskan och många uttryck får därför leva kvar särskilt när hon fått inspirationen från New York, Los Angeles och London. ”Our Smoothies; now that a powerboost!”, står det på hemsidan med frestande bilder. Och det är Blueberrys smoothies som gjort företaget mest känt och lockar många att köa vid lunchtid.

Ödmjukhet, humor och näringstätt

”När man gör något man brinner för så känner man inte att man jobbar mycket. Man bara njuter.” Det är så hon beskriver entreprenörskap men tillägger också:

”Självklart är det jättejobbigt stundtals. Därför är entreprenörskap en livsstil och inte endast ett jobb. Hela familjen behöver vara med på noterna och uppskatta fördelarna.”

Hon kämpar ibland med sin inre stress.

Jag vet ju vad som är viktigt i livet men ändå smyger stressen sig på ibland när man tappar helikopterperspektivet och fastnar i det dagliga.” Hennes ledarskap vill hon ska styras av ödmjukhet och humor.

Inget blåbär som startade

Blueberry är ett väl genomtänkt varumärke med blåbärsblått i logotype, grafik, inredningar och i personalens kläder. Ulrika är civilekonom och även utbildad inom hotell och restaurang och hade en väldigt tydlig varumärkesstrategi när hon startade.

”Namnet var bara en idé som kom, men sen är ju blåbär nyttigt och känns svenskt. Vi gillar det svenska mer och mer även om vi har ett engelskt namn.”

Företaget fyller nu tio år och har i snitt öppnat en butik per år. Hon skrattar när hon berättar om affärsplanen och att ambitionen bara var en butik. Hon har haft massor av motgångar och säger att de räcker till en separat intervju. Men hon har aldrig tvivlat på sig själv och affärsidén. Blueberry omsätter drygt 30 miljoner kronor och räknar med att växa med 50 procent de närmaste tre åren. Och det finns även många sidoidéer förverkligade. Bland annat Blueberry Charity, där en del av vinsten går till välgörenhet.

Blueberry väljer

Ulrika är en företagare med passion. På Blueberrys hemsida förklarar hon:

”Vårt mål är att driva en affärsmodell som främjar vår miljö, vår planet och människorna vi jobbar med och för, och samtidigt vara vinstdrivande. Som kund kan du känna dig trygg i att vi har gjort de ansvarsfulla valen åt dig.”

De val hon nämner förklarar hon idag så här:

”Ju mer man läser om mat, människor och miljö, desto svårare är det att värja sig för vilken förfärlig bransch som livsmedelsbranschen har blivit. Näringsmässigt med välfärdssjukdomar, skamlig djurhållning, utnyttjande av billig arbetskraft, miljöförstöring, exploatering och så vidare. Man bara måste vara med och påverka, förändra och dra sitt strå till stacken.”

”Sen skulle jag vilja öppna på de stora sjukhusen. Det finns alldeles för mycket socker och skräp där. Inte alls vad sjuka behöver.”

Och i Blueberrys budord anges inriktningen: ”Låt maten vara din medicin!”

Entreprenörsråd

Ett råd till dem som vill starta eget, ger Ulrika.

Gör det bara om idén kommer från dig. Leta inte efter en idé. Det blir svårt att jobba upp passionen då. Och det är bara den som kan rädda dig många gånger under entreprenörsresan. Vänta hellre tills den idén kommer, som du bara inte kan låta bli att omsätta till verklighet.”

Och vad hade hon gjort annorlunda själv om hon startat idag med de erfarenheter hon nu har?

”Satsat på att växa fortare! Det är smärtsamt och dyrt att växa långsamt. Jag skulle ha tagit större risk tidigare.”

Författare: Björn Edsta

Ulrika Holm, grundare av Blueberry Lifestyle

Ulrika Holm, grundare av Blueberry Lifestyle

Bild från Blueberry Lifestyle.

Motiv ID: CFN010171
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1900
Plats: , , ,

Eat your Greens, Blueberry Lifestyles signatursmoothie.

Eat your Greens, Blueberry Lifestyles signatursmoothie.

Bild från Blueberry Lifestyle.

Motiv ID: CFN010172
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1900
Plats: , , ,