Efter andra världskriget kom de s.k. rekordåren då den ekonomiska tillväxten var mycket snabb. Handeln skulle sälja allt fler varor i allt större mängder. Detta ställde krav på nya distributionsformer. En sådan var snabbköpet eller självbetjäningsbutiken. År 1947 öppnade Konsum i Stockholm den första större, helt genomförda självbetjäningsbutiken i Sverige. Inledningsvis fanns instruktioner till kunderna om hur man skulle bära sig åt i den nya butiksformen. Även personalens arbetsuppgifter förändrades i grunden. Tidigare plockade personalen fram alla varor över disken på kundernas begäran. Nu gällde det att fylla på i diskarna, att skylta och exponera och att ta betalt vid de nykonstruerade kassadiskarna. För leverantörernas del betydde omställningen att helt nya förpackningar krävdes. Djupfryst och mjölkförpackningar i papper var några nyheter som kom efter kriget. Allt fler svenskar skaffade sig bil på 50- och 60-talen. Då kunde man bygga stora butiker med gott om parkeringsplatser utanför innerstäderna. Sveriges första stormarknad öppnades 1962 av Wessels utanför Malmö.
Författare: Anders Johnson
Interiör konsumbutik, ”Snabbköpet
, ”Konsum Odengatan 31, Stockholms första snabbköp.
Motiv ID: | KF000009 |
---|---|
Arkiv: | Centrum för Näringslivshistoria |
Tid: | 1947 |
Plats: | Stockholm, Odengatan 31 |
Invigning av ICA Kvantum, första i Sverige, Hässleholm, 1970.
Den första ICA Kvantum invigdes i Hässleholm 1970.
Motiv ID: | ICA000235 |
---|---|
Arkiv: | ICA Eol AB |
Tid: | 1970 |
Plats: | Hässleholm |
Reklambroschyr för nyöppnade Tempo livs i Norrköping, Hospitalsgatan 12-14.
Instruktion till Tempo livs, Norrköping.
Motiv ID: | AHL000059 |
---|---|
Arkiv: | Åhléns AB |
Tid: | 1950 |
Plats: |