Att få bestämma själv och ta ansvar för det som går bra – och det som går mindre bra. Det var ett viktigt skäl till att Lena Norin Selhag bestämde sig för att gå från att vara anställd till att driva familjeföretaget Norins ost i Linköping. ”Men jag är tacksam över att jag gjorde annat först, säger hon.”
Det är dags att byta parfym mot ost. Det tyckte pappa Bosse när han en dag 1997 ringde upp sin dotter. I stället för att Lena lade ned väldigt mycket tid på jobbet som marknads- och produktchef vid en parfymagentur i Stockholm kunde hon ägna sig åt familjens ostar. Familjeföretaget Norins ost startade farfar Ingvar redan 1931. Beslutet att ta över ansvaret tillsammans med brodern Mats var inte svårt. Det var helt enkelt dags för tredje generationen att driva företaget.
”Jobbet i Stockholm var roligt, men jag var trots anställd. Att få ta ansvar fullt ut lockade.”
Två butiker och ett lager fullproppat med ostar, kex och andra tillbehör ingick i familjeföretaget. Detta skulle de båda syskonen lära sig allt om, och bestämde sig för att börja från början. Som studenter hade de visserligen jobbat extra i företaget, men nu skulle de lära sig allt från grunden. För Lena Norin Selhags del innebar det att arbeta i butikerna. Brodern Mats jobbade både i butikerna och fortsatte sitt jobb i företagets lager som innehöll tonvis egenlagrad ost. Det tog tre år att lära sig allt från smaker till sortiment.
Tredje generationen tar över
Den 1 januari 1999 tog syskonen över företaget. Då var Lena Norin Selhag 34 år och brodern Mats 31. Förutom de båda fanns det fyra anställda, en av dem var pappan som ville ha koll på att allt fungerande under några år innan han lämnade företaget. När kunskapen om ostar och andra produkter började kännas gedigen och de hade kontroll över ekonomin, började tankarna på hur företaget skulle kunna utvecklas. En idé som växte fram var att börja importera ost och inte gå via svenska återförsäljare.
”Vi fick helt enkelt en fråga från ett företag i Italien och jag hade ju erfarenhet från att importera parfymer sedan tidigare och insåg att det inte var så svårt.”
Steg för steg växte importverksamheten. Målet var att kunderna skulle kunna hitta exklusiva ostar till samma pris som om de handlat i en livsmedelsaffär. Kunderna uppskattade att det fanns ostar i affärerna som inte gick att hitta någon annanstans. Jakten på nya produkter utvecklades. Verksamheten växte liksom antalet anställda. Några år senare, år 2002, var det dags för nästa steg. En bekant hörde av sig. Han hade kommit över en lokal utanför Linköping som skulle göras om till kafé. Men det kunde kombineras med en ostaffär som i så fall Norins skulle kunna driva.
”Vi sade nej. Det skulle bli för mycket. Däremot erbjöd vi oss att hjälpa till genom att leverera ostar och fylla diskarna. Och sedan bara fortsatte det, säger hon och skrattar.”
Återförsäljare till hela Sverige
Andra hörde av sig och ville ha liknande hjälp och ville köpa ostar av företaget. Utan någon reklam eller annan utåtriktad verksamhet växte en oplanerad återförsäljarverksamhet fram. I dag är Norins ost återförsäljare till 75 företag runt om i Sverige och verksamheten fortsätter att växa. Omsättningen i företaget har växt från 6 miljoner kronor när syskonen tog över till 45 miljoner kronor år 2015 och antalet anställda är runt 20.
”Tillfälligheter kan ibland få stor betydelse. Hade vi inte sagt nej till att starta den där butiken kanske inte återförsäljningsspåret uppstått.”
Som entreprenör gäller det att vara öppen för just tillfälligheter, anser hon. I takt med att företaget växt, med fler anställda och ytterligare en butik i Norrköping krävs mer och mer planering. Vid årsskiftet 2006/2007 ändrades sammansättningen i företagets styrelse, då Cloetta-Fazerkoncernens tidigare verkställande direktör Lennart Bohlin utsågs till styrelseordförande. Styrelsemöten var åttonde vecka infördes.
”Vi har hela tiden utgått från att vi ska växa med egna pengar. Det var skönt att ha fler att bolla med och Lennart Bohlin har blivit en form av mentor för oss.”
Magkänsla bakom besluten
Planering, ordning och reda är bra, konstaterar Lena Norin Selhag. Men det måste kombineras med lite våghalsighet eller magkänsla som hon uttrycker det. När idéer kommer – och det gör de ofta, är det i magen hon känner efter om de bär eller inte. Återförsäljarspåret kände hon direkt att det bar. Att utbilda sig till sommelier var en annan idé. Därmed blev det möjligt att kombinera ostprovning med vinprovning. Andra spår har känts bra, till att börja med. Ett sådant exempel är det nya lager som hon och brodern planerade i flera år. Det nuvarande som ligger strax utanför Linköping har plats för 250 ton ost. Tanken var att det skulle ersättas med ett större. Ritningar togs fram, planer gjordes. Men så en dag konstaterade Mats Norin att det kändes fel.
”Det var så skönt att höra honom, för jag kände samma sak. Bygget blev helt enkelt för dyrt.”
Med lite omorganisation insåg de att det lager som fanns räckte till. När det gäller nya produkter smakar syskonen och butikscheferna på allt som tas in. Men även om nya ostar eller kex smakar gudomligt är det inte säkert att de köps in. Om det inte är möjligt att sätta ett rimligt pris blir det ingen affär. Vid nyanställningar är det också känsla som gäller, enligt Lena Norin Selhag. För några år sedan skulle två deltidsanställningar och en heltidsanställning som butikschef genomföras. Sex hundra sökte jobben och det tog lång tid att välja bland alla sökanden.
”En av dem som sökte butikschefsjobbet som vi träffade skilde sig från de andra. Jag blev glad av att se henne. Det avgjorde. Vi anställde henne och det är det bästa vi gjort.”
Men också andra anställningar avgörs främst på hur de sökande uppfattas, understryker hon. En annan sak kan avgöra, nämligen om de som söker är intresserade av ridning och hästar.
”Jag vet att det låter väldigt generaliserande men det är något speciellt med hästtjejer. De är morgonpigga, inte rädda för att ta i och de är strukturerade. Så vi har många tjejer med hästintresse bland de anställda.”
Ostogram första ostbutiken på nätet
Vad som blir nästa steg i företaget, som numera är uppdelat i flera, vet hon inte. Att arrangera ost- och vinresor för kunder finns som en idé. Mer utveckling av försäljningen via sociala medier ligger på listan. Sedan tre år tillbaka finns den varumärkesskyddade tjänsten ”Ostogram” som när den inrättades var den första ostbutiken på nätet. Men fler tjänster behövs, tror hon.
Än så länge är hennes och broderns barn för unga för att fundera över att ta över verksamheten. Om hennes egna barn, som är 14 och 18 år, vill göra det en dag kommer hon inte säga nej.
”Men med två förbehåll. Det ena är att de gör andra saker innan de tar det steget och det andra är något jag säger till alla som driver företag: Se till att ha kul! Att driva företag är slitigt och då är det viktigt att känna glädje över det man gör.”
Författare: Anna Danielsson Öberg
Interiör från Norins Ost på Nygatan 21 i Linköping
Bild från Norins ost.
Motiv ID: | CFN010177 |
---|---|
Arkiv: | Centrum för Näringslivshistoria |
Tid: | 1900 |
Plats: | Linköping, Sverige, , |
Ostar till försäljning på Norins ost
Bild från Norins ost.
Motiv ID: | CFN010176 |
---|---|
Arkiv: | Centrum för Näringslivshistoria |
Tid: | 1900 |
Plats: | , , , |
Ostar från Norins ost
Bild från Norins ost.
Motiv ID: | CFN010183 |
---|---|
Arkiv: | Centrum för Näringslivshistoria |
Tid: | 1900 |
Plats: | , , , |
Grevéost från Norins ost
Bild från Norins ost.
Motiv ID: | CFN010175 |
---|---|
Arkiv: | Centrum för Näringslivshistoria |
Tid: | 1900 |
Plats: | , , , |
Marmelad och ostar från Norins ost
Bild från Norins ost.
Motiv ID: | CFN010182 |
---|---|
Arkiv: | Centrum för Näringslivshistoria |
Tid: | 1900 |
Plats: | , , , |