Ett filosofiskt samtal om framtiden mellan två unga kvinnor i januari 2013 fick oväntade konsekvenser. De blev överens om att göra verklighet av en affärsidé – Swedish Stockings, strumpbyxor tillverkade av återvunnen nylon. Företaget lanserades hösten samma år och växer.

Egentligen är de ganska olika, Nadja Forsberg och Linn Frisinger. Åtminstone enligt dem själva. Nadja som är 27 år gammal, blev journalist. Linn, som är 28 år, är hästtjejen som pluggade ekonomi och funderade om hon skulle sträva efter att bli verkställande direktör som farfar Håkan var för Volvo en gång i tiden. Men båda bar på samma dröm och den handlade om att starta ett eget företag. När de träffades jobbade Nadja på Sveriges Television och Linn på ett finansbolag. Linn var tillsammans med Nadjas svåger, men relationen tog slut och de båda kvinnorna bestämde träff för att prata om framtiden.

”Samtal när något sådant händer brukar bli lite filosofiska och det blev det här. Vi pratade om vad vi ville göra och jag berättade om min affärsidé”, säger Nadja Forsberg.

Nylonstrumpor lika illa för miljön som PET

Som inköpare på Sveriges Television såg hon många tv-program. Ett handlade om hur produkter tillverkades med ett planerat åldrande. De skulle gärna sluta fungera efter viss tid. Strumpbyxor var ett tydligt exempel. Från att ha varit något som höll länge hade hållbarheten kortats mer och mer. Kvaliteten försämrades och strumpbyxorna gick sönder allt fortare för att öka tillväxten för tillverkarna. Det innebär att två miljarder strumpbyxor produceras och används några gånger innan de slängs. Efter lite undersökningar på nätet insåg Nadja Forsberg att tillverkningen av dagens moderna nylonstrumpor var minst lika miljöförstörande som vilken PET-flaska som helst. Dessutom skedde ingen återvinning av kasserade strumpor. Ett alternativ behövdes för miljömedvetna kvinnor som sökte miljövänliga strumpbyxor, insåg hon. Linn Frisinger blev väldigt intresserad.

”Jag insåg att det var något riktigt, riktigt bra.”

På kort tid bestämde de sig för att förverkliga idén. En affärsplan togs fram, företag som erbjöd återvunnen nylon kontaktades liksom ett företag som kunde tillverka strumpor med det materialet. Några månader senare, i maj, slutade Linn Frisinger på finansbolaget. Hon började jobba på heltid med företagsidén som döptes till Swedish Stockings, medan Nadja Forsberg hade kvar sitt jobb på tv. Linn fick ekonomi- och vd-ansvaret, Nadja blev miljö-, produkt- och designansvarig.

”Mycket handlade om att hitta rätt tillverkningsföretag och ta fram modeller”, säger Linn Frisinger.

Ett företag som återvann nylon från bland annat fritidskläder och tält hittade de i Israel och ett företag som kunde tillverka strumpor i norra Italien. Fabriken som tillverkar strumpbyxorna har ett utvecklat miljötänkande. Elen kommer från solceller, vattnet som används vid tillverkningen renas och färgerna kontrolleras rigoröst.

”Ett utvecklat miljötänkande var en förutsättning”, säger Nadja Forsberg.

Miljötänk från topp till tå

Men det räcker inte – hela verksamheten måste vara miljövänlig. Produkten, förpackningarna den kommer i och hur den tillverkas. Det handlar om en helhet som det inte är möjligt att kompromissa med, anser båda. Ska produktionen hålla de miljömässiga mål som de ställer finns det vissa saker som inte går att göra, till exempel riktigt tunna strumpor. Nu utgörs 98 procent av materialet i strumpbyxorna av återanvänt material och spill. Fortfarande behövs elastan som inte går att återvinna eftersom det gör strumpbyxorna elastiska.

”Men vi hoppas på forskningen här. Det borde vara möjligt att hitta ett sätt att också återvinna elastan”, säger Nadja Forsberg.

Även om utgångspunkten är miljövänlig produktion och miljövänliga produkter räcker inte det konstaterar Linn Frisinger.

”Utmaningen är att visa att det går att driva ett miljövänligt företag och vara lönsamma. Samtidigt vill och hoppas vi att andra följer efter och därför berättar vi gärna om det vi gör, men vi tänker alltid vara stolta över att vi var först”, säger Linn Frisinger.

Expansion i USA och Europa

Redan vid starten fick företaget mycket uppmärksamhet i media och utan större marknadsföringskostnader har det växt varje år sedan starten 2014. Omsättningen var 1,5 miljoner kronor för 2015 och planerna är att den ska ha ökat till 5 miljoner under 2016. Antalet återförsäljare är 250 i Norden och USA. Men om några år är visionen att företaget ska vara betydligt större. Målet är att ta flera procentenheters marknadsandelar från konkurrenterna. Merparten av den framtida tillväxten ska ske genom ökad internationell etablering. För ett halvår sedan var tanken att Japan skulle prioriteras, men 2016 är det London och New York som kraften ska läggas på. Produktutveckling är något annat de pratar mycket om. I stället för att hela tiden hitta på nya produkter hoppas de förbättra de nuvarande elva olika strumpbyxmodellerna. En annan dröm är att hitta ett sätt att skapa en cyklisk produkt. Förbrukade strumpbyxor återlämnas och återvinns. Kunderna köper nya strumpbyxor till lägre priser. Men dit är det en bit, konstaterar båda. På sikt är också tanken att skapa andra produkter, till exempel vanliga strumpor.

I samband med att företaget började växa insåg de behovet av att ha en professionell styrelse. Därmed skulle det finnas kunniga och erfarna personer som kunde hjälpa till att leda verksamheten. När en ny styrelse bildades hösten 2015 fick ledamöterna också erbjudande om att köpa in sig i företaget. Tillgången till välbehövligt kapital för investeringar skapades.

”Även om vi som entreprenörer hela tiden vill förverkliga det vi kommer på är det skönt att ha tillgång till personer som kan rikta upp företaget och skapa en tydlighet och affärsmässighet”, säger Nadja Forsberg.

I takt med att företaget växer är det också viktigt att hitta avlastning. Linn Frisinger har ägnat många helger och kvällar åt att själv packa strumpor i paket till kunderna. Det har inneburit många resor till lagret i Köping. Nu är en person anställd på deltid som får huvudansvaret för packningen. ”Det är skönt, men vi behöver också annan typ av avlastning för att kunna fokusera på utveckling. Förhoppningsvis kan vi anställa några fler snart”, säger Linn Frisinger.

Goda råd på nära håll

Det gäller att ha respekt för att goda idéer inte räcker för att tjäna pengar, konstaterar Linn Frisinger. Långsiktighet, strategier och öppenhet för att ändra riktning är nödvändigt.

”Det finns tillräckligt med företag som blommat upp under en kort period och därefter försvunnit. Vår målsättning är det inte ska bli så”, säger hon.

Förutom att ledamöterna i styrelsen erbjuder sin kunskap och kontaktnät frågar båda släkt och vänner om råd. Inte minst släkt eftersom de båda kommer från familjer där företagande är den vanligaste sysselsättningen. Linn Frisinger ”pratar strumpbyxor” ofta med sin farfar.

”Vi säger så när vi pratar affärsplaner och strategier. Det finns många andra att prata med för att undvika de värsta fällorna när det gäller företagande.”

En lärdom de dragit är att allt tar mycket längre tid än de trott. Bara att skicka prover på produkter fram och tillbaka över Europa tar tid.

”Ska vi ge några tips så handlar det nog om tid. Att inte ha för bråttom. Men också att fråga andra om råd. Fast det viktigaste av allt är att hålla kvar fokus på ursprungsidén. Det är ju den som är grunden till allt”, säger Nadja Forsberg.

Författare: Anna Danielsson Öberg

Linn Frisinger och Nadja Forsberg, som tillsammans grundade Swedish Stockings

Linn Frisinger och Nadja Forsberg, som tillsammans grundade Swedish Stockings

Bild från Swedish Stockings.

Motiv ID: CFN010186
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1900
Plats: , , ,

Reklambild för Swedish Stockings

Reklambild för Swedish Stockings

Bild från Swedish Stockings.

Motiv ID: CFN010185
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1900
Plats: , , ,