Snabbköp och stormarknader
Efter andra världskriget kom de s.k. rekordåren då den ekonomiska tillväxten var mycket snabb. Handeln skulle sälja allt fler varor i allt större mängder. Detta ställde krav på nya distributionsformer. En sådan var snabbköpet eller självbetjäningsbutiken.
År 1947 öppnade Konsum i Stockholm den första större, helt genomförda självbetjäningsbutiken i Sverige. Inledningsvis fanns instruktioner till kunderna om hur man skulle bära sig åt i den nya butiksformen. Även personalens arbetsuppgifter förändrades i grunden. Tidigare plockade personalen fram alla varor över disken på kundernas begäran. Nu gällde det att fylla på i diskarna, att skylta och exponera och att ta betalt vid de nykonstruerade kassadiskarna. För leverantörernas del betydde omställningen att helt nya förpackningar krävdes. Djupfryst och mjölkförpackningar i papper var några nyheter som kom efter kriget.
Allt fler svenskar skaffade sig bil på 50- och 60-talen. Då kunde man bygga stora butiker med gott om parkeringsplatser utanför innerstäderna. Sveriges första stormarknad öppnades 1962 av Wessels utanför Malmö.