1844: The Rochdale Society of Equitable Pioneers i Rochdale i England bildas och blir mönster för all kooperation.

1850: Det första kooperativa företaget grundas i Sverige av landshövding von Kræmer i Uppsala.

1899: 44 ombud från 42 föreningar samlas till ”allmän kooperativ kongress” och bildar Kooperativa Förbundet.

1904: KF startar agenturaffär som blir partihandel

1908: KF startar sparkasseverksamhet.

1909: KF köper en margarinfabrik i Vänersborg för att möta bojkotthot från margarinringen.

1914: Konsumentbladet börjar ges ut.

1918: KF, danska FDB och norska NKL startar det gemensamma inköpsföretaget Nordisk Andelsforbund (NAF).

1919: Albin Johansson efterträder G.W. Dahl som affärschef.

1921: KFs margarinfabrik i Norrköping startar. Kartellen sänker sina priser från 2,70 till 1,90 per kg.

1922: KF förvärvar Kvarnen Tre Kronor i Stockholm. Kartellen sänkte priserna trots höjda råvarupriser.

1924: KF köper Vår Gård i Saltsjöbaden för utbildning av anställda. KF inrättar eget arkitektkontor.

1926: KF förvärvar Svenska Gummifabriks AB Gislaved.

1927: KF föreslår regeringen att införa registreringsskyldighet för kartellavtal.

1931: Lumafabriken startar glödlampstillverkning, vilket får glödlampskartellen att sänka priset på en lampa från 1,35 till samma nivå som Luma, d.v.s. 85 öre.

1932: KF förvärvar Karlshamns Oljefabriker. Syftet är att hindra internationella fettvarutrusten från inflytande på priserna i Sverige.

1935: KF köper varuhuset PUB i Stockholm.

1937: KF förvärvar Gustavsbergs porslinsfabrik. Konsumentbladet blir tidningen Vi.

1941: Konsum Stockholm öppnar Sveriges första självbetjäningsbutik. Ransonering gör dock att man återgår till betjäning.

1943: KFs provkök startar.

1947: Konsum Stockholm bygger om självbetjäningsbutiken på Odengatan efter idéer från USA. Butiken blir mönster för självbetjäningsbutiker. Namnet ”Snabbköp” är kooperationens varumärke.

1948: KF köper Henkel-Helios. Priset på tvättmedlet Persil sänks från 1,47 till 1,30 kronor per paket.

1949: KF börjar bygga ett modernt distributionssystem med lagercentraler.

1951: Kommerskollegium visar att kooperationens andel av den svenska detaljhandeln med livsmedel uppgick till 25,8 %.

1952: Över 1 miljon medlemmar i föreningarna. Antalet kooperativa butiker är 8.200, det största antalet någonsin.

1953: Forum i Uppsala öppnas som första varuhuset i Sverige med självbetjäning för specialvaror.

1956: KF inleder en snabb utbyggnad av varuhusen Domus.

1958: Insamlingen ”Utan gränser” startas för kooperativt bistånd i tredje världen.

1962: KFs provkök börjar kvalitetsmärka husgeråd.

1963: Konsum Stockholm inviger Obs! i Vårby. Öppen innehållsdeklaration införs av KFs charkuterifabriker.

1964: Kooperationen inför ”Öppet köp”.

1967: Oändlighetstecknet introduceras som gemensam symbol för all konsumentkooperativ verksamhet.

1970: KF, FDB och NKL bildar Nordchoklad AB.

1971: Den första konsumentkongressen hålls. Kongressen är rådgivande och kommer med 250 krav och förslag till KFs styrelse och ledning.

1972: KF lanserar Vinetta basgarderob för kvinnor. Basgarderobens nio plagg i sju färger får strykande åtgång.

1973: Basmat lanseras av KF Provkök. 1974 utvecklas idén om basmat och tillägg med Matpyramiden.

1976: De nordiska kooperativa organisationerna startar Nordtend AB.

1977: Det sämre ekonomiska läget medför utebliven återbäring i 56 av de 170 föreningarna.

1979: Försäljning av ”varor till ständigt lågpris”, s.k. ”blå-vita varor” inleds.

1980: Coop tillsammans med symbolen blir varumärke för kooperativt tillverkade varor. Antalet Domus-varuhus minskar från 195 till 190.

1987: Konsum Stockholm introducerar alternativt producerade varor med märket ”Lanthandeln”. Änglamark införs av KF 1991.

1989: KF förvärvar fackhandelskedjor. Bonussystem för medlemmarna i Konsum Stockholm.

1992: Detaljhandel förs över från föreningarna till KF, som därefter driver 65 % av kooperativ detaljhandel. B&W med 14 stormarknader förvärvas.

1993: Medlemskortet MedMera införs med bonus-, betal- och kreditfunktion.

1994: Omstruktureringen av KF är avslutad. Detaljhandel utgör mer än 90 % av försäljningen.

1996: KF och NKL utvecklar framtidens stormarknad. Pilotanläggning blir Obs! i Fittja, som tre år senare döps om till Coop Forum.

1997: Överenskommelse om strategiskt samarbete på detaljhandelsområdet mellan KF, FDB och NKL.

1999: KF firar 100 år.

2001: Ny varumärkesstrategi med Coop lanseras. KFs fyra stormarknadskoncept blir en kedja Coop Forum.

2002: Coop Norden startar.

2004: KappAhl avyttras. KF finansiellt oberoende.

2005: KF Konsument startas. KF Sparkassas inlåning passerar 4 miljarder.

2007: Coop Norden övergår till att bli ett rent inköpssamarbete

Författare: Bengt U. Strömberg

Annons, sortiment i Dahls agenturaffär.

Annons, sortiment i Dahls agenturaffär.

Trots ett begränsat sortiment blev KFs agenturaffär en framgång som lade grunden till KFs omfattande affärsverksamhet.

Motiv ID: KF000059
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1899
Plats: Eskilstuna

Interiör Charkfabriken.

Interiör Charkfabriken.

KFs charkfabrik på Södermalm i Stockholm, 1933.

Motiv ID: KF000010
Fotograf C.G. j:r Rosenberg
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1933
Plats: Stockholm

Exteriör Kvarnen Tre Kronor.

Exteriör Kvarnen Tre Kronor.

Kvarnen Tre Kronor inköptes 1923.

Motiv ID: KF000014
Fotograf Sune Sundahl
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1945
Plats: Nacka

Exteriör av Domusvaruhuset i Umeå.

Exteriör av Domusvaruhuset i Umeå.

På 1960-talet byggdes åtskilliga Domus.

Motiv ID: KF000007
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1960-1965
Plats: Umeå

Utställningen Utan Gränser.

Utställningen Utan Gränser.

Utställningen Utan Gränser 1957.

Motiv ID: KF000061
Arkiv: Centrum för Näringslivshistoria
Tid: 1957
Plats: Stockholm, Mosebacke torg