Aktiva kedjor med tydliga koncept är framgångsrika
Många av de detaljhandelskedjor, som har tagit marknadsandelar under 1990-talet, kännetecknas av att de är mycket aktiva och av att de har tydliga butikskoncept. De är aktiva i den bemärkelsen att de har öppnat ett stort antal butiker. De har också valt att etablera butikerna i växande regioner och på handelsplatser med stora kundflöden. Genomgående för dem är också att de har byggt upp starka butiksvarumärken. En viktig del av detta arbete har varit att lansera tydliga butikskoncept. Exempel på detta är företag som Dressmannn, Stadium, OnOff och Clas Ohlsson. I tabell 1 återfinns exempel på aktörer från olika detaljhandelsbranscher med tydliga butikskoncept.
Exempel för företag/kedjor med tydliga butikskoncept inom sällanköpsvaruhandeln.
Bransch
|
Företag/Kedja
|
Beklädnad |
H&M, Lindex, Polarn&Pyret, Dressmannn, Kapp-Ahl |
Sko |
Wedins, Nilson (Din Sko) |
Sport och fritid |
Stadium, Intersport, Naturkompaniet |
Elektronik |
El-Giganten, OnOff, Siba |
Byggvaror |
Bauhaus, K-Rauta, Silvan, Clas Ohlsson, Jula, Rusta |
Damunderkläder |
Twilfit |
Trädgård |
Plantagen |
Möbler |
IKEA |
Husgeråd |
Duka, Cervera |
Skivor |
MegaStore |
Textil |
Hemtex |
Heminredning |
ROOM |
Biltillbehör |
Biltema, Mekonomen |
Guldsmedshandeln |
Guldfynd |
Leksaker |
BR, Toys”R”Us |
Kosmetik och skönhet |
Body Shop, Kicks, Face |
Bokhandeln |
Akademibokhandeln, Bokia |
Tavlor och ramar |
Gallerix |
Förutbestämda mallar
Gemensamt för de flesta av dessa aktörer är att butikerna ofta byggs enligt en förhållandevis förutbestämd mall och att entréer, inredning, ljussättning etc. är likartade. Ett exempel på detta är Stadiumbutikerna, vilkas löparbanor leder kunderna runt i butikerna. Ett annat genomgående drag för dessa kedjor är att utbudet är standardiserat och i stor utsträckning detsamma i samtliga butiker som ingår i en kedja. Utbudet är också riktat mot de stora kundgrupperna vilket innebär att det kan beskrivas som ”mainstream”. Prisnivån är genomgående relativt bra. De har också satsat på förhållandevis stora butiker jämfört med de traditionella butikskoncepten i samma bransch. Andra företeelser som de har gemensamt är långa öppettider och omfattande marknadsföring.
Ofta internationella
Det är inte heller ovanligt att de ägs av internationella aktörer (t.ex. Dressmannn, BR, Plantagen, Bauhaus), är internationella franschisekoncept (Intersport, Body Shop) eller är ursprungligen svenska företag som har vuxit även utanför Sverige (H&M, IKEA, Clas Ohlsson). Gemensamt för de flesta av dessa aktörer är att de också är mycket medvetna om betydelsen av att etablera sig i regioner med en stor och växande befolkning. De etablerar sig också i hög utsträckning på handelsplatser med stora kundflöden, vilket innebär att de ofta går att finna i externa köpcentrum eller i stadskärnornas A-lägen. Exempel på detta är Stadium, H&M och Dressmann.